Praca z wystawy „Kobieta na księżycu" w CSW Kronika w Bytomiu
Work from the exhibition "Woman in the Moon" in CCA Kronika in Bytom
Work from the exhibition "Woman in the Moon" in CCA Kronika in Bytom
![](https://cdn.myportfolio.com/5fc065bb-54e6-488e-bf32-cef63cc51c1b/5774da38-f657-45c2-ac9d-98fff2b32616_rw_1920.jpg?h=a3a51f8c6efd3fd38c208c3e19bd0536)
![](https://cdn.myportfolio.com/5fc065bb-54e6-488e-bf32-cef63cc51c1b/62fd84f2-32ab-45ad-afda-27c8defac941_rw_1920.jpg?h=d20e2cf854e475c21655b7c73bea2a99)
Lee Miller w wannie Hitlera
Jedna z najbardziej znanych fotografii Lee Miller siedzącej w wannie Hitlera w jego monachijskim mieszkaniu. Rok 1945, dzień 30 kwietnia. W chwili wykonywania tego zdjęcia Lee Miller jeszcze nie wie, że Hitler nie żyje. Kilka godzin wcześniej popełnił samobójstwo w Berlinie. Ten dzień ona i towarzyszący jej reporter Life’a David E. Scherman spędzili „zwiedzając” jako jedni z pierwszych dopiero co oswobodzony obóz Buchenwald i Dachau, fotografując wstrząsający obraz tego, co tam zastali. Ten dzień był dla nich niezwykle przytłaczającym doświadczeniem.
Lee postanawia sfotografować się nago w wannie, czyli w najbardziej intymnej przestrzeni führera. Można domniemywać, czy sesja fotograficzna (Lee i David wykonali całą serię zdjęć zamieniając się miejscami) miała być dekonstrukcją mitu Hitlera, czy też rodzajem zemsty; syn Lee, Antony, komentując to zdjęcie stwierdził: “I think she was sticking two fingers up at Hitler. She is saying she is the victor.”[1]
Kąpieli w jego wannie można też zinterpretować na inne sposoby, takie które przyjmują za punkt wyjścia perspektywę ciała: Lee fotografuje się dokładnie tam (w jednej z najbardziej intymnych przestrzeni), gdzie ciało Hitlera przebywało równie nagie – gdzie był dokładnie tak samo nagi – jak jego ofiary umierające w obozach. Przez nagość stawał się równy wszystkim innym ludziom. Nagość odbiera moc. Ta przestrzeń intymna, przestrzeń prywatnej, małej łazienki staje się miejscem, gdzie przebywa zwykły, nagi i pozbawiony wszelkich atrybutów człowiek; zostaje mu odebrana jego władza na innymi ciałami. Lee Miller aranżuje całą scenę: dodaje zdjęcie – portret Hitlera na brzegu wanny, celowo wyciera w dywanik (biały?) swoje zabłocone, żołnierskie buty, zostawiając na nim wyraźne, czarne ślady. Błoto na butach pochodziło z Dachau. Tego dnia siedząc nago w wannie jest jednocześnie nim i sobą i wszystkimi innymi ludźmi.
Koloryzacja
Wykonałam ją jedynie na fragmencie zdjęcia Lee Miller – na jej ciele. Kolor jest wskazaniem na realność tej sytuacji (w przeciwieństwie do czerni i bieli, która wskazuje na archiwalność, przeszłość, historyczność i jako obraz jest zdecydowanie mniej realna) i na najważniejszą tutaj rolę, jaką odgrywa ciało. Doświadczenie czegoś ekstremalnego dokonuje się poprzez własną cielesność. Podkolorowane zdjęcie powielam kilkakrotnie i do kolejnych identycznych kopii w formie komentarza dodaję zdania wyjęte z „Uwag o kolorach” Wittgensteina. Napisał je przed śmiercią w 1951. Tak otrzymaną całość można by w zasadzie nazwać portretem zbiorowym. Bohaterami tego portretu są: Lee, pan ze zdjęcia na brzegu wanny (Adolf Hitler) oraz Ludwig Wittgenstein – jako autor podpisów do zdjęć. Lee i pan ze zdjęcia są widoczni bezpośrednio, L.W jest tutaj niewidoczny. Lee jest najbardziej realna, bo faktycznie siedzi w wannie Hitlera, sam Hitler jest już mniej realny, bo obecny tylko poprzez fotografię (de facto, fotografię wewnątrz fotografii, a mówiąc precyzyjnie czarno-białą fotografię w czarno-białej fotografii) stojącą na brzegu wanny, którą Lee umieściła dla zakomponowania całego kadru. Co więcej – w momencie wykonywania zdjęcia już go nie ma – nie żyje.[2]
„Uwagi o kolorach” Wittgensteina są mi potrzebne do wyjaśnienia tego, co dzieje się na samym zdjęciu i w szerszym kontekście poza nim. Kolory i uwagi o nich są abstrakcyjne, mówią o abstrakcyjnych wartościach. Tak samo, jak w moim wyobrażeniu, musiało być abstrakcyjnym owo graniczne doświadczenie, będące tutaj głównym tematem. Jednocześnie można powiedzieć, że abstrakcyjne ideologie rządzą realnym życiem i naszymi ciałami. Tak samo jak niepojęte i, mówiąc potocznie, abstrakcyjne jest dziś dla nas wydarzenie się precyzyjnie zorganizowanego ludobójstwa.
________________________________
________________________________
1 (http://www.telegraph.co.uk/photography/what-to-see/lee-miller-woman-hitlers-bathtub/ https://www.oursphotomag.com/blog/lee-miller-1930s) [dostęp: 25.07.21]
„Myślę, że pokazała Hitlerowi środkowy palec, mówiąc, że to ona jest zwyciężczynią”. Antony Penrose używa określenia dwa palce (angielski idiom: „put/stick two fingers up at someone”) chodzi o tzw. gest odwróconej victorii. Victoria jest gestem zwycięstwa, jednak pokazywana odwrotnie, czyli wierzchem dłoni do patrzącego jest gestem obraźliwym, znaczącym to samo, co wystawiony środkowy palec.
2 Wszystkie trzy osoby miały ze sobą styczność: Lee i Hitler w sposób oczywisty – to widzimy od razu. Ale też trzeba zaznaczyć, że nie spotkali się bezpośrednio. Wittgenstein z kolei, podobno chodził z Hitlerem do tej samej szkoły w Linzu w Austrii. Zachowała się szkolna fotografia, na której rzekomo są obydwoje jako kilkuletni chłopcy. Są to tylko poboczne wątki, jednak łączące w jeszcze inny sposób elementy biorące udział w tym zestawieniu.
Małgorzata Szandała, 2021
„Myślę, że pokazała Hitlerowi środkowy palec, mówiąc, że to ona jest zwyciężczynią”. Antony Penrose używa określenia dwa palce (angielski idiom: „put/stick two fingers up at someone”) chodzi o tzw. gest odwróconej victorii. Victoria jest gestem zwycięstwa, jednak pokazywana odwrotnie, czyli wierzchem dłoni do patrzącego jest gestem obraźliwym, znaczącym to samo, co wystawiony środkowy palec.
2 Wszystkie trzy osoby miały ze sobą styczność: Lee i Hitler w sposób oczywisty – to widzimy od razu. Ale też trzeba zaznaczyć, że nie spotkali się bezpośrednio. Wittgenstein z kolei, podobno chodził z Hitlerem do tej samej szkoły w Linzu w Austrii. Zachowała się szkolna fotografia, na której rzekomo są obydwoje jako kilkuletni chłopcy. Są to tylko poboczne wątki, jednak łączące w jeszcze inny sposób elementy biorące udział w tym zestawieniu.
Małgorzata Szandała, 2021
![82. To, że kolory mają swe charakterystyczne przyczyny i skutki – to wiemy. 84. Czy byłoby do pomyślenia, że ktoś widziałby jako czarne to wszystko, co my widzimy jako białe, i odwrotnie?](https://cdn.myportfolio.com/5fc065bb-54e6-488e-bf32-cef63cc51c1b/d5ac7ed6-553a-4f63-803c-825ff604936d_rw_1200.jpg?h=d1f281a4b9b6a135ece796100e1c625b)
82. To, że kolory mają swe charakterystyczne przyczyny i skutki – to wiemy. 84. Czy byłoby do pomyślenia, że ktoś widziałby jako czarne to wszystko, co my widzimy jako białe, i odwrotnie?
![105. Runge powiada, że czerń „brudzi”: co to znaczy? Czy to jest oddziaływanie czarnego na naszą uczuciowość? Czy chodzi tu o skutek dodania czarnego koloru?](https://cdn.myportfolio.com/5fc065bb-54e6-488e-bf32-cef63cc51c1b/c1849d28-a578-449b-957e-f409058626de_rw_1200.jpg?h=5f681fe8fdeacb56d708cd7e06fb9689)
105. Runge powiada, że czerń „brudzi”: co to znaczy? Czy to jest oddziaływanie czarnego na naszą uczuciowość? Czy chodzi tu o skutek dodania czarnego koloru?
![159. Gdyby ludzie zwykli byli zawsze widzieć tylko zielone kwadraty i czerwone koła, to mogliby potrzeć na zielone koła z nieufnością, niczym na jakiegoś potworka, i mogliby nawet na przykład powiedzieć, że właściwie jest to czerwone koło, ma jednak ono w sobie coś z...](https://cdn.myportfolio.com/5fc065bb-54e6-488e-bf32-cef63cc51c1b/15cfa3f1-4d7c-4929-bdf7-e39ddc533a2d_rw_1200.jpg?h=85aea97f2ab636b78b793ec9a985d779)
159. Gdyby ludzie zwykli byli zawsze widzieć tylko zielone kwadraty i czerwone koła, to mogliby potrzeć na zielone koła z nieufnością, niczym na jakiegoś potworka, i mogliby nawet na przykład powiedzieć, że właściwie jest to czerwone koło, ma jednak ono w sobie coś z...
![211. Osobliwe, że biel niekiedy jawi się jako kolor na równi z innymi czystymi kolorami (na przykład we flagach), niekiedy zaś nie.](https://cdn.myportfolio.com/5fc065bb-54e6-488e-bf32-cef63cc51c1b/46c8b8fa-43f1-4e75-94f4-04c54b2d05b3_rw_1200.jpg?h=df74dc3dd8d88032dbb0c3300ba1cc2f)
211. Osobliwe, że biel niekiedy jawi się jako kolor na równi z innymi czystymi kolorami (na przykład we flagach), niekiedy zaś nie.
![216. Dlaczego niepodobna wyobrazić sobie szarego żaru? Dlaczego nie można wyobrazić go sobie jako niższego stopnia białego żaru?](https://cdn.myportfolio.com/5fc065bb-54e6-488e-bf32-cef63cc51c1b/42aba96e-7a8d-4468-9808-9bdaa8adf5c3_rw_1200.jpg?h=a229a742a825015ea957117d11467ed7)
216. Dlaczego niepodobna wyobrazić sobie szarego żaru? Dlaczego nie można wyobrazić go sobie jako niższego stopnia białego żaru?
![234. Psychologia wiąże to, co przeżyte, z czymś fizycznym, my zaś wiążemy to, co przeżyte, z tym, co przeżyte.](https://cdn.myportfolio.com/5fc065bb-54e6-488e-bf32-cef63cc51c1b/9a1bd3c2-90d5-4315-bb85-43d4f537f991_rw_1200.jpg?h=d76a4c91f7efdc38cbd036efb4bf40f5)
234. Psychologia wiąże to, co przeżyte, z czymś fizycznym, my zaś wiążemy to, co przeżyte, z tym, co przeżyte.
![240. Gdyby wpajać dziecku pojęcia kolorów, wskazując na zabarwione płomienie lub zabarwione przezroczyste ciała, to bardziej klarownie wyszłaby na jaw specyfika bieli, szarości i czerni.](https://cdn.myportfolio.com/5fc065bb-54e6-488e-bf32-cef63cc51c1b/b12717cf-85ad-4494-950a-f1de87fbea16_rw_1200.jpg?h=911364a895593634b1bdd5d169380a2a)
240. Gdyby wpajać dziecku pojęcia kolorów, wskazując na zabarwione płomienie lub zabarwione przezroczyste ciała, to bardziej klarownie wyszłaby na jaw specyfika bieli, szarości i czerni.
![274. Co jednak znaczy, że włosy na fotografii wyglądają płowo? Jak to się okazuje, że tak wyglądają i że nie jest to tylko wysnuwanie wniosku co do koloru? Która z naszych reakcji pozwala nam to stwierdzić? Czyż głowa wyrzeźbiona w kamieniu lub gipsie nie wygląda biało?](https://cdn.myportfolio.com/5fc065bb-54e6-488e-bf32-cef63cc51c1b/f71728e0-43e7-4d85-8eaf-001d350d33ee_rw_1200.jpg?h=223e38cb22215231b64b6d8e8eb9d3d7)